Aanpak
JOIN us richt zich op eerste- en tweedejaars leerlingen van het regulier voortgezet onderwijs. Het programma bestaat uit tien lessen, die verdeeld zijn over het hele schooljaar. De lessen duren 45 min en kunnen tijdens het mentoruur worden uitvoeren.
Voordat de lessen starten worden ouders doormiddel van een informatiebrief op de hoogte gebracht. Naast de uitleg van het JOIN us-programma staan in de brief signalen beschreven die kunnen duiden dat hun kind gepest wordt en wat zij kunnen doen als zij dit signaleren.
Door de JOIN us-lessen worden op een positieve en speelse manier de waarden en normen binnen de klas bepaald. Leerlingen voeren opdrachten uit waarin zij samenwerken, elkaar interviewen, hun grenzen aangeven en elkaar complimenten geven. De lessen worden uitgevoerd door de mentoren.
Het sociale klimaat en de sfeer in de klas wordt gemeten door mentoren en leerlingen in het midden en aan het eind van de lessenreeks. Aan het einde van de lessenreeks vindt een schriftelijke eindevaluatie plaats.
Door in te spelen op de verschillende groepsfases en dit niet op zijn beloop te laten, kan je de veiligheid vergroten. Ongeacht in welke setting, al is het op werk, bij vrienden of op school als het om mensen gaat die samenwerken hebben zij te maken met groepsprocessen. Het werken in groepen kan tot bepaalde spanning leiden. Elke deelnemer is medeverantwoordelijk voor het resultaat van hoe de groep met elkaar omgaat. Elke groep zal zijn eigen reeks normen ontwikkelen waaraan ieder zich dient te houden. Leerlingen zitten samen in een klas en hebben veel interactie. Ze kijken hoe de docent reageert op hun klasgenoten en op situaties, hier trekken zij conclusies uit. Om goed in te kunnen spelen op dit groepsproces is het van belang dat je de verschillende fases en rollen binnen de groep kent. Door een gepaste aanpak lukt het om in te spelen op deze fases. Zo is het mogelijk om het groepsproces te ondersteunen en een veilig klimaat in de klas te creëren. Je zult merken dat wanneer de veiligheid toeneemt, de leerlingen steeds meer van zichzelf durven te laten zien.
Het ondersteunen van leerlingen bij groepsdynamische processen is niet eenvoudig. Het programma van JOIN us biedt leerkrachten kennis over de fasen die deze groepsprocessen over het algemeen doorlopen, gebaseerd op modellen van groepsontwikkeling, zoals dat van Tuckman (1965), waarop Weisfelt (2011) verder onderzoek heeft gedaan naar de onderliggende psychologische en emotionele processen.
Hier zijn de hulpmiddelen en werkvormen van JOIN us uit voortgekomen. Met deze hulpmiddelen kunnen de docenten de dilemma’s op tafel krijgen waarmee de leerlingen te maken krijgen bij het doorlopen van die fases.