Aanpak
JOIN us richt zich op eerste-, tweede- en derdejaars leerlingen van het reguliere voortgezet onderwijs. Het programma bestaat uit tien lessen die verspreid zijn over het schooljaar. De lessen duren 45 minuten en kunnen worden uitgevoerd tijdens het mentoruur.
Voordat de lessen starten, worden ouders geïnformeerd via een informatiebrief. In deze brief wordt uitgelegd wat JOIN us inhoudt, worden signalen beschreven die kunnen duiden op pesten, en krijgen ouders advies over hoe ze kunnen handelen als ze vermoeden dat hun kind wordt gepest.
Groepsdynamica en Veiligheid
In de JOIN us-lessen worden waarden en normen op een positieve en speelse manier bepaald. Leerlingen werken samen, interviewen elkaar, geven grenzen aan en geven complimenten. Deze lessen worden uitgevoerd door de mentoren.
Het sociale klimaat en de sfeer in de klas worden gemeten door mentoren en leerlingen in het midden en het eind van de lessenreeks.
Door in te spelen op de verschillende fasen van groepsdynamica en dit proces actief te begeleiden, kan een veilige omgeving gecreëerd worden. Groepsprocessen zijn essentieel, niet alleen in de klas, maar ook in andere settings zoals werk en sociale groepen. Door een passende aanpak kunnen we groepsprocessen ondersteunen, wat leidt tot een verhoogde veiligheid en een open sfeer in de klas.
Samenvatting
Wanneer de veiligheid in de groep toeneemt, durven leerlingen steeds meer van zichzelf te laten zien. JOIN us ondersteunt dit proces en helpt om het groepsklimaat positief te beïnvloeden, zodat leerlingen zich meer verbonden voelen met elkaar.
Het ondersteunen van leerlingen bij groepsdynamische processen is niet eenvoudig. Het programma van JOIN us biedt leerkrachten kennis over de fasen die deze groepsprocessen over het algemeen doorlopen, gebaseerd op modellen van groepsontwikkeling, zoals dat van Tuckman (1965), waarop Weisfelt (2017) verder onderzoek heeft gedaan naar de onderliggende psychologische en emotionele processen.
Hier zijn de hulpmiddelen en werkvormen van JOIN us uit voortgekomen. Met deze hulpmiddelen kunnen de docenten de dilemma’s op tafel krijgen waarmee de leerlingen te maken krijgen bij het doorlopen van die fases.